onsdag 30. september 2009

Hvorfor IKT?

Jeg går tredje året allmennlærer ved høgskolen i Bodø, og etter to år med de obligatoriske fagene skulle vi i vår velge fag for det neste skoleåret. Her falt valget mitt på matematikk 2 og IKT.

Jeg startet utdannelsen min i 2007, og det samme året kom det nye regler i forhold til undervisning i ungdomsskolen. For å undervise i matematikk, engelsk og norsk må man spesialisere seg mer i de nevnte fagene enn hva man gjør de to obligatoriske årene ved høgskolen. Derfor valgte jeg å fortsette med matematikk 2, da jeg kan tenke meg å undervise i matematikk på ungdomsskolen.

Valget om å ta IKT var ganske lett, pga. at det er et kurs jeg føler at jeg selv har stor nytte av. Bruk av datamaskiner er kommet mer og mer inn i både hjem og skole, og som kommende lærer føler jeg det er viktig at man i alle fall har de grunnleggende ferdighetene i faget.

I kunnskapsløftet er "å kunne bruke digitale verktøy" en av de fem grunnleggende ferdighetene som skal integreres i alle fag. På nåværende tidspunkt er dette noe jeg ikke ville kunnet gjennomført på en bra nok måte, da jeg selv ikke mestrer det digitale bra nok. Målet mitt er at det skal bli lærerikt og gøy for elevene å bruke digitale verktøy i fagene, og det krever at jeg selv er trygg og motivert for det.

1 kommentar:

  1. lærerens IKT-kompetanse er avgjørende for vellykket IKT-bruk i skolen. Utmerket at du tar din del av ansvaret.

    SvarSlett