Ei venninne av meg er for tiden i sin første praksisperiode ved en videregående skole. Det hun har observert så lang har gitt henne mye å tenke på, da hun selv sikter på å bli faglærer på videregående skole.
På den skolen hun er i praksis, har elevene lov til å ha med seg egen datamaskin som de bruker i timene. Dette har hun observert både positive og negative sider ved, alt etter hvilke regler lærerne forholder seg til.
Dette skjedde i en historietime;
Studentene som sitter bak i klasserommet observerer hva elevene bruker timen til.
Alle elevene bortsett fra to stykker tar opp datamaskinen sin med en gang timen begynner. Her er det tre elever som fører noen stikkord til det læreren prater om, samtidig som de surfer på diverse internettsider. Resten av dem som bruker datamaskin sitter med helt andre ting enn historie, de bruker timen til msn, facebook, spill og lignende. Når det er ca 15 min. igjen av timen skal klassen gjennomgå noen oppgaver om emnet muntlig. Når læreren stiller spørsmål, er det stort sett bare de to elevene uten datamskinen framfor seg som kan svare.
På videregående er det jo lagt vekt på "ansvar for egen læring", men som lærer kan man vell sette noen krav til hva elevene gjør i timene?!
Tankekart for læring
for 10 år siden
Jeg tror at også lærere på videregående må kunne sette grenser. Når brukee man datamaskinen, og når gjør man ikke det? Rett og slett bli litt mer bevisst på bruken.
SvarSlettJeg tror det er mange lærere som opplever dette som et problem.
SvarSlettDet stod en interessant artikkel i bladet Utdanning nr.19. Her fortelles det om et dataprogram som heter Classroom manager som installeres på alle ungdomsskolene i Haugesund. Bl.a. kan lærer med bare noen få tastetrykk stenge og åpne elevenes netttilgang.
Jeg tror at bruken av pc er som andre hjelpemidler, man må lære å bruke dem på en hensiktsmessig måte.
Clasroom manager høres ut som et bra program. Der jeg jobbet som vikar i fjor var det enkelte nettsider elevene ikke hadde tilgang til.
SvarSlettInteressant tema, krevende for elever og lærere. Pc-en kan brukes hvis det den brukes til fremmer læring. Noen emner eller aktiviteter er slik at pc-er ikke er nyttige. Se her: http://cingt.net/?p=845
SvarSlettog her: http://julie-bloggen.blogspot.com/2009/04/om-pc-i-skolen-og-det-som-hrer-med.html
hva to elever i videregående skole skriver om dette.
Har selv opplevd denne problemstillingen ute i praksisperioden. 10. trinn satt og surfet og spilte på nett i undervisningen. Da læreren kom var det et tastetrykk så var de inne på "lovlige" sider. Jeg tror at lærerens IKT kompetanse er gjeldende, samt at det gies klare konsekvenser ved regelbrudd, og de må følges. Jeg er enig med det Torunn sier, at en må bruke pcen på en hensiktsmessig måte. Krevende ja.
SvarSlett